OP. DR. BARIŞ KORKMAZKadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanı+90 532 223 2379Randevu ve İletişimYORUMLAR
TürkçeEnglish

Kadınlarda İdrar Kaçırma Tedavisi

Kadınlarda İdrar Kaçırma Nedir?

İdrar kaçırma istemsiz bir şekilde idrarı tutamama halidir. Tıpta “üriner inkontinans” olarak adlandırılan bu durum çeşitli nedenlere bağlı olarak her yaşta görülebilir. Ancak ilerleyen yaşlarda çok daha yoğun yaşanan bir sorun olduğunu söyleyebiliriz. Şayet idrar kaçırmanın sürekli olarak yaşanması söz konusu ise bu durumda söz konusu problem bir hastalık olarak değerlendirilir.

Nedeni ne olursa olsun idrarı tutamama durumu kişinin iş hayatından sosyal yaşantısına ya da günlük hayatına kadar her alanda yaşam konforunu olumsuz yönde etkiler. Erkeklere nazaran kadınlarda daha sık yaşanan bu sorunun tedavisinin nasıl yapıldığına değineceğiz. Ancak öncesinde idrar kaçırmaya yol açan unsurları gözden geçirelim.

İdrar Kaçırma Nedenleri

Kimi zaman yaşın ilerlemesinden kimi zaman da bazı fizyolojik nedenlerden kaynaklanan idrar kaçırma sorunu çeşitli hastalıklarla birlikte de ortaya çıkabiliyor. En yaygın nedenleri ise şu şekilde sıralayabiliriz:

• Obezite,
  • Yaşın ilerlemesi,
  • İdrar torbasında sarkma olması,
  • Genetik faktörler,
  • Kabızlık,
  • Sistit,
  • Vajinal enfeksiyonlar,
  • İdrar yollarında ya da böbreklerde taş olması,
  • Şeker hastalığı (diyabet),
  • Menopoz dönemi,
  • Zorlu vajinal doğumlar,
  • Erkeklerde prostat büyümesi,
  • Kas gevşetici, tansiyon düşürücü, idrar söktürücü, sakinleştirici ilaçların kullanımı,
  • Bazı depresyon ve alerji ilaçları,
  • Demans alzheimer hastalığı,
  • Sinir sisteminin hastalıkları,
  • Vajina ile mesane arasında fistül olması.

Tüm bu nedenlerle birlikte bazı spesifik unsurlara bağlı olarak da hastalarda bu problem görülebiliyor.

İdrar Kaçırmanın Çeşitleri

Kadınlarda ve erkeklerde idrar kaçırma probleminin toplamda 3 farklı kategoride değerlendirildiğini belirtebiliriz;

1. Stres İnkontinansı,
  2. Sıkışma Tipi İdrar Kaçırma,
  3. Mix Tip İdrar Kaçırma.

Stres İnkontinansı

Gülme, hapşırma, öksürme, ıkınma ya da ağır eşya kaldırma gibi durumlarda idrar kaçırılmasıdır. Bu gibi durumlarda idrar kesesine olan basınç artar. Her hastada basınç arttığında idrar kaçırma meydana gelmez ancak sinir ve kaslarda zayıflık olması durumunda bu basınç artışı idrar kaçırmaya yol açabilir.

Sıkışma Tipi İdrar Kaçırma

Bu tipte idrar kaçırma problemini yaşayan hastalarda aniden bir idrara sıkışma sorunu vardır ve hemen ardından da kontrolsüz bir şekilde idrar kaçırma yaşanır. Bu sorun mesanenin kontrolsüz bir şekilde kasılmasından kaynaklanır.

Mix Tip İdrar Kaçırma

Mix tip idrar kaçırmada ise yukarıdaki her iki durum da hastada mevcuttur.

Kadınlarda İdrar Kaçırma Tedavisi Bursa

Daha önce de değindiğimiz gibi kadınlarda idrar kaçırma sorunu erkeklerden çok daha fazla yaşanıyor. Özellikle fazla sayıda vajinal doğum yapan kadınlar, zorlu vajinal doğum öyküsü olan kadınlarda yaygın bir şekilde görülen bu sorun hiç doğum yapmamış olan kadınlarda da ortaya çıkabiliyor.

Kadınlarda idrar kaçırmaya dair bir tedavinin uygulanmasından önce bu soruna yol açan unsurların tespit edilmesi gerekiyor. Vajinal muayene ile birlikte kan şekeri testi, idrar tahlili, idrar kültürü, ultrason ve ürodinami yaptırılması istenebilir. Hastanın öyküsü de dinlendikten sonra test sonuçları bir arada değerlendirilir ve tanı konur. Sonrasında ise hastaya en uygun tedavi seçenekleri değerlendirilir.

Tedavi ise idrar kaçırmaya yol açan unsurların ortadan kaldırılmasına yönelik olarak planlanır. Şayet bu soruna yol açan obezite yani fazla kilo ise diyet ve egzersiz ile kilo verilmesi önerilir. Eğer kabızlıktan kaynaklı olarak yaşanıyorsa bu durumda ilaç tedavisi ile kabızlık sorunu ortadan kaldırılır.

Enfeksiyondan kaynaklanan idrar kaçırmanın tespit edilmesi durumunda enfeksiyonu ortadan kaldıran ilaç tedavileri uygulanır. Kegel egzersizleri gibi pelvik kaslarını güçlendiren egzersiz programları da tedaviye yardımcı olması amacıyla önerilebilir. Elbette bu soruna yönelik ilaç tedavisi seçenekleri de bulunuyor.

Mesane sarkması gibi durumlarda ise ilaç tedavisi ile bir başarı elde edilemeyeceğinden bu durumda cerrahi operasyon yapılması gerekecektir. İdrar kaçırmayla ilgili her hastaya aynı tedavi uygulanamaz ve sadece tek bir tedavi protokolünden de söz edilemez. Bu nedenle öncelikle muayene olunması, gerekli tetkiklerin yaptırılması gerekiyor. Sonrasında en uygun tedavi ile bu sorun ortadan kaldırılır.

İdrar Kaçırmaya Hangi İlaç İyi Gelir?

Elbette idrar kaçırma sorunu karşısında kullanılan ilaçlar birbirinden farklı olabilir. Çünkü ilaç tedavisinde de hastanın durumu ve idrar kaçırmaya yol açan faktörler dikkate alınarak ilaç seçimi doktor tarafından yapılıyor. İlaç tercihi yapılırken idrar kaçırmanın çeşidi, nedeni ve sıklığı da göz önünde bulunduruluyor. Ancak burada kritik bir unsurun altını çizmek gerekir.

Asla gelişigüzel ilaç kullanılmamalıdır. Doktorunuz tarafından reçete edilmeyen ilaçların kullanılması durumunda idrar kaçırma probleminden kurtulamayacağınız gibi bambaşka sağlık sorunları da yaşayabilirsiniz. Bu nedenle mutlaka öncelikle kadın hastalıkları ve doğum doktoruna başvurmalı ve gerekli muayene ile testlerin ardından tarafınıza bir ilaç reçete edilmesini beklemelisiniz.

İdrar Kaçırmayı Önlemek İçin Ne Yapmalı?

Öncelikle idrar kaçırma sorunundan kurtulmak için mutlaka tedavi olmanız gerekiyor. Aynı zamanda mesane egzersizleri ya da Kegel egzersizleri gibi yöntemler ile mesane ve pelvik bölgesindeki kasların güçlenmesine yardımcı olabilirsiniz. Bu sayede tedavinin başarı oranını da yükseltmeniz mümkün olabilir. Bazı hastaların günlük yaşantısında değişime gitmeleri de gerekebiliyor.

Örneğin fazla kilolardan kurtulmak, daha sağlıklı ve dengeli beslenmek, egzersiz yapmak, obeziteye bağlı idrar kaçırma sorunundan kurtulmayı sağlayabilir. Gün içerisinde çok sıkışmayı beklemeden tuvalete gitmek ya da geceleri yatmadan önce mutlaka idrara çıkmak gibi yöntemler de denenebilir.

Kadınlarda İdrar Kaçırma Egzersizleri

Kadınlarda idrar kaçırma problemine yönelik uygulanan egzersizler arasında en etkili olanı Kegel egzersizleridir. Pelvik taban kaslarının güçlenmesini sağlayan bu egzersizler günün herhangi bir saatinde ve herhangi bir yerde yapılabilir. Bu egzersizlerin uygulanan idrar kaçırma tedavisini desteklemek amacıyla da tercih edilebildiğini belirtelim.

Özellikle yaşın ilerlemesi ve bundan kaynaklı olarak kasların zayıflamasından kaynaklanan idrar kaçırmaya yönelik olarak son derece başarılı sonuçlar doğurabilen egzersizlerin idrarı yaparken değil, mesane boşken uygulanması gerekiyor. Ancak hangi kasların sıkılması ve bırakılması gerektiğini öğrenme aşamasında idrarı yaparken birkaç deneme yapılabilir.

Bu sayede hasta pelvik taban kaslarının hangisi olduğunu kısa sürede kavrayabiliyor ve sonrasında mesane boşken egzersizleri günün dilediği bir saatinde gerçekleştirebiliyor. Bu egzersizin yapıldığının dışarıdan anlaşılması da mümkün olmaz.

Dolayısıyla toplum içerisinde ya da dış ortamda da rahatlıkla yapılabilen egzersiz yöntemi olduğunu söyleyebiliriz. Çok sayıda hasta sadece birkaç ay gibi kısa bir süre sonrasında Kegel egzersizlerinin faydasını görmeye başlıyor. Bu konuda da doktorunuza danışabilir ve egzersiz yöntemleri hakkında çok daha detaylı bilgi alabilirsiniz.

Sık Sık İdrara Çıkma Hamilelik Belirtisi Midir?

Gün içerisinde sıklıkla idrara çıkma gebelik döneminde yaşanan durumlardan biridir. Ancak erken gebelik dönemi belirtileri arasında yer aldığını söyleyemeyiz. Çünkü idrara çıkmanın sıklaşması hamileliğin belirli bir döneminden sonra anne karnındaki bebeğin mesaneye baskı yapmasından kaynaklanır.

Bir başka deyişle gebelikte bu sorunun ortaya çıkması için hamileliğin belirli bir dönemine gelmiş olunması gerekiyor. Bu süreçte zaten kadınlar gebelik testi yapmış oluyor ve hamile olduklarını öğreniyor.

Dolayısıyla henüz gebe olunduğuna dair bir bilgi yokken sık idrara çıkma durumu ortaya çıkmaz. Ancak hamileliğin özellikle ilerleyen dönemlerinde bu sorun yoğun bir şekilde yaşanır. Konuyla ilgili sorularınızı yorum bölümüne yazabilirsiniz.

Op. Dr. Barış Korkmaz
Hasta Yorumları